Share This Post

Fotografske tehnike

Upoznajte se sa makro fotografijom u prirodi – Alberto Ghizzi Panizza

Zima je, za makrofotografe je to mrtva sezona. Makro sekcija na našem forumu napreduje, broj članova se uvećava a kvalitet fotografija raste. Sa vremena na vreme odemo na po neki strain makro sajt da pogledamo kako to majstori fotografije mikro sveta rade, i tako sam naleteo na članak Alberto Ghizzi Panizzia u Amateur Photography, od jula 2016. godine. To je zapravo mali razgovor autora sa novinarkom, a Alberto je bio ljubazan da mi dozvoli da ovaj razgovor prevedem.  Za mene, a verujem i za sve nas sa makro sekcije ali ne i samo sa nje, ovo je koristan tekst, to pre što je ilustrovan zaista sjajnim fotografijama, kakvim svi mi težimo.  Posebna vrednost članka je to što Alberto daje uputstva kako on fotografiše i koju opremu koristi. Nadam se da će ovaj tekst biti od koristi za makro, a možda i ostale fotografe. Meni je opet, po ko zna koji put, probudio neodoljivu želju da izadjem u polje i naletim na neku interesantnu bubu.

Oldtimer

Alberto Ghizzi Panizza snima one najsitnije detalje u prirodi, U razgovoru sa novinarkom  Amateur Photography Jade Severs objasnio nam je kako on to radi.

1

Prići što je moguiće bliže to je nešto što većina fotografa koji fotografišu prirodu  smatra najvažnijom stvari. Jer, njihva želja je da snime svet pun čuda i lepote, a da bi fotografisali na pravi način, moraju dobro da zarone u taj mikro svet.

Ali samo malo fotografa se može pohvaliti da su process fotografisanja doveli do granica koje je dostigao Alberto Ghizzi Panizza u svom radu..Njegove fotografije ulaze u samu srž stvari, hvatajući tanane detalje prirode: kapi rose koje lagan klize sa lišća, insekta koji se sprema da uzleti… I umesto da se ograniči na detalje, Albertova tehnika ide korak dalje. Njegove fotografije otvaraju čitav jedan novi svet pun boja, blistavosti i drame.

‘Moj cilj u makrofotografiji je da prikažem lepotu koja se nalazi skrivena u najsitnijim detaljim” kaže ’ kaže Alberto. ‘Želim da pokažem celom svetu prirodu sa jedne potpuno drugačije i originalnije tačke gledišta’

Albertov stav je da bilo šta što postoji u makro svetu i ima intereantne detalje, jeste vredan truda i Alberto je uvek spreman da tamo uperi svoj objektiv. I zaista, katalog njegovih makro fotografija je istinski neverovatan i raznovrstan: od portreta vilinih konjica i tananih studija paukovih mreža, do prelepo izbalansiranih vodenih kapi. .

Nešto novo

Alberto traga da pronadje nešto novo u svetu makrofotografije, ili barem neku temu koja se manje često fotografiše. Recimo, kad snima insekte on se koncentriše na to da prikaže neku akciju, ekspresiju, nešto što normalno ne bi ste uhvatili pogledom ili nešto što obično ne vidite kod većine makro fotografija.

‘ Uživam da ljudima pokažem da insekti, koji se inače smatraju strašno ružnim , su u stvari simpatični i veseli’ objašnjava  Alberto. ‘Zadovoljan sam kada se ljudi zagledaju u moje makro portrete, kako ih ja zovem, recimo nekog pauka i kada im ta fotografija izazove smešak na licu’

Pretvaranje straha od pauka (arachnophobija) u ljubitelja pauka je izazov, ali Alberto tvrdi da je ot sasvim moguće ukoliko se okrenete emocijama – recimo ako samo pridate neku ljudsku osobinu insektu na fotografiji.

2

‘Snimajnje insekta izbliza naučilo me je da izgleda da i insekti imaju emocije, i zato vredi pokušati da se uhvati taj trenutak emocija, koji inače ljudi obično propuste da vide’ objašnjava on.

Vežba i strpljenje

3

Snimati na način kako Alberto predlaže i kako to izgleda kada se posmatra njegov jako obimni portfolio, nije mali izazov. Svaka njegova fotografija čoveka prosto veže a svaka sledeća još i više i na kraju ste uvereni da je ovaj mikro svet za Alberta ono što se zove priroda.

Alberto kaže da ovo nije tačno.. Trebalo mu je 15 godina neumornog rada i vežbe da dostigne tehniku koju koristi u makrofotografiji.  I posle toliko vremena, čak i danas on ima muke da podesi najbolje moguće osvetljenje ili neke druge detalje kako bi dobio najbolju moguću fotografiju.

Puno vežbe i iskustva pomažu jer naprosto  iskustvo vam ne dozvoli da donosite prenagljene odluke, kaže on. I, naravno, i oprema je važna ali i puno raumevanje kako ona funkcioniše,

‘Da napravite dobar makro snimak, morate biti i strpljivi i vrlo precizni’ objašnjava Alberto. ‘ Vrlo je važno da savladate tehniku fotografisanja i rukvanje parametrima fotoaparata’

4

Alberto uglavnom snima sa Nikonom D810 i Nikonom D7200 koje kombinuje sa nekoliko objektiva. Izmedju ostalih, favorit  mu je Nikkor 60mm f/2.8G Micro i Nikkor 200mm f/4 Micro. Za veće odnose ili da bi se još više pribliđio modelu, Alberto koristi različite extension tube i mehove, koje postavlja izmedju objektiva i tela kamere. Sve ovo postavlja ili na Manfrotto 055 ili 190 tripod, na kome je Manfrotto 405 geared head ili pak 410 glava radi preciznije kontrole.

Upoznajte svog modela

5

I kako rekosmo, to što Alberto fotografieš svojom opremom koju smo upravo naveli, veoma je raznoliko. Jedna stvar, medjutiim, ostaje konstanta a to je da on mora dobro da poznaje to što snima kao i  okruženje modela. Od pomoći je i poznavane osbina modela, one koje ga najviše karakterišu.

‘ Znam da su neki insekti, kao na primer vilini konjici, jako lepi  ako ih fotografišete direktno, ravno u lice’ kaže Albeto ‘Ova stovrenja imaju dva jako izražajna oka koja kod svakog ko ih pogleda izaziva pažnju i istovremeno simpatiju’

Naravno da je moguće da stvorite izražajnost i osećanja i iz toga kako postavite osvetljenje ili kako koristie boje a Albero je majstor oba ova trika.

‘Uvek izlazim da fotografišem u ranu zoru, kada se pojavljuje prvi tračak svetla, kada svetlo tek najavi jutro’ otkriva on ‘ tada je svetlo baš difuzno i odlično za snimanje, jer nema ni odbljesaka ni oštrih senki. Gotovo uvek korisitm prirodno svetlo ponekad beli difuzer da dosvetlim tamnije delove na insektu. Nikada ne koristim bliceve ili stoboskopska svetla, izuzev kad želim da “zamrznem” insekte koji se brzo kreću, recimo kapljice. Ovde mislim na kapljice koje padaju a ja želim da ih snimim u padu bez koruišćenja visokog ISO’

6

Kompozicija

Alberto kaže da je kompozicija u makro fotografiji slična kao kompozicija u bilo kojoj drugoj vrsti fotografije. ‘ Mislim da i kod ove vrste makro fotografije kojom se ja bavim, morate primenjivati ista opšta pravila fotografije’ objašnjava on. ‘ Moj cilj su dobro izbalansirabne fotografije sa mekim, svetlom i dobrim bojama. Na mojim fotografijama kapi, ponekad pomerim cvet u pozadinu samo da bih dobio savršenu refleksiju’

7

Ova, pomalo veštaka intervencija, je nešto što Alberto ponekad primeni i na insektima. Ponekad pomeri bubu i postavi je na neki cvet, što opet doprinese boljem koloritu fotografije, osvetljenju ili kompoziciji. Pa ipak, postoje ograničenja u ovakvim intervencija i stvari koje Alberto nikada ne bi uradio, kao da odnese insekt u studio ili da ga odnese na neko drugo mesto koje nije prirodno okruženje te bube.

Dubinska oštrina

Pored teškoće kod fokusiranja, tu su i problem sa plitkom dubinskom oštrinom Alberto korisiti focus sacking u post produkciji kako bi prevaziao problem DOFa.

‘ Korisitm tehniku focus-stackinga kako bih dobio veću dubinsku oštrinu i obezbedio da svaki deo figure bude u fokusu’ kaže Alberto. ‘Tehnika se sastoji od snimanja niza fotografija pri čemu svaka od njih ima drugačiji fokus,a zatim korisitm spoftware da sve spojim u jednu fotografiju i tako stvorim fotografiju na kojoj je sve u fokusu.’

Alberto ističe da je to jedini Photoshop trik koji korisiti. Ne korisiti filtere i ne obradjuje previse svoje makro fotografije.

‘Kada obradjuem želim da istaknem da dobar RAW snimak ne zahteva mnogo obrade’ kaže on.

Alberto se trudi da sve njegove footgrafije izgledaju prirodno, onakve kakve su u stvarnom životu. Tako on pokazuje onu pravu  lepotu prirode, bez nepotrebne šminke, filtera ili preterane obrade.

Fokus

8

Oštrina kao vrh igle je osnov dobre makro fotografije, i upravo zato Alberto snima isključivo koristeći manuelni fokus.

‘Makro objektivi se koriste na isti način kao i svi drugi, ali izoštravanje je veština koja zahteva da se savlada i da se postane pravi majstor,’ objašnjava Alberto. ‘Morate biti jako tačni, jer kod takvih uvećanja lako se uoče najsitniji mikro pokreti na fotografiji. Koristim live view mod kako bih izbegao bilo kakve greške u uoštravanju, jer kod ovakvog uoštravanja mnogo jasnije vidim detalje.’

Fokusiranje je takodje ozbiljan problem kada se fotografišu insekti koji se kreću.. Alberto i za ovo ima rešenje.

‘ Uvek korisitim ručno uoštravanje i izbegavam AF mod,’ kaže. ‘Lakše mi je da insekt držim u fokusu baratjući prstenom za uoštravanje jer kamere često greše i fokusiraju na pogrešnoj tački, posebno kod makro fotografije’

Focus stacking u Photoshopu

9

Fotografisanje sa ekstremne blizine  daće mekan bokeh čak i kod malih otovora blende. To je dodatna prednost, zavisno več od toga šta se fotografiše. Ali, ima slučajeva kad želite da vam sve bude u fokusu. Za ovo, mudro je korisiti Photoshop, i Alberto objašnjava kako:

  1. Koristie ručno fokusiranje i stativ, fokusirajte na jedan deo scene i pritisnite okidač.
  2. Pažljivo pomerite focus unaprd i napravite još jedan snimak.
  3. Ovaj korak ponovite nekoliko puta sve dok ne dobijete dovoljno snimaka iste scene, svaki snimak sa malo pomerenim fokusom.
  4. Koristeći  Adobe Bridge, odaberite sve  JPEG snike koje želite da spojite u jednu i idite na opciju Tools>Photoshop>Load Files koaj se nalazi u Photoshop Layers meniju.
  5. U Photoshopi, odaberite  sve lejere i idite na Edit>Auto-Align Layers. Tu odaberite Auto i kliknite na OK.
  6. Sledeće, idite na Edit>Auto-Blend Layers i odaberite Stack Images. Pritisnite OK i Photoshop će spojiti sve delove koji su oštri u jednu oštru fotografiju.

Spisak opreme

Macro objektivi

10

Makro objektiv ima ogromnu prednst mada u nekim slučajevima treba mu dodati prstenove. Veća radna distance je bolja kod snimanja insekata koji se lako poplaše.

Glava

11

Korisitm ili Manfrotto 405 ili 410 glavu. Obe nude veliku preciznost u radu i mogu se kontrolisati po sve tri ose: pan, tilt i levo-desno.

Kenko extension tubes

12

Prstenovi su napravljeni da omoguće da se dobije uvećanje veće od 1:1 i da se istovremeno dobro fokusira.

Micro šine

13

Ove šine sa klizačem pomažu kod fokusiranja jer omogućavaju pomeranje kamere napred – nazad, kako bi se dobilo vrlo precizno uoštravanje.

Alberto Ghizzi Panizza

Alberto se specijalizovao za fotografiju prirode i pejsaža, i uvek je u potrazi za lepotom koja je oko njega. Njegove fotografije objavljivane su u svetu, i do sada je održao brojne workshopove. Veoma smo mu zahvalni što je dozvolio da se ovaj članak objavi. Radove ovog majstora fotografije možete pogledati na ovom sajtu.

www.albertoghizzipanizza.com

Share This Post

5 Comments

  1. Profile photo of Vlada M.

    Jako lep tekst, dobar fotograf, majstor svog zanata. Hvala Oldi.

  2. Profile photo of Oldtimer

    Vlajko  hvala Italijanu, vredi otići na njegov sajt. Majstor čovek, voleo bih da mogu koji procenat toga da isteram. Ali, važno je imati ccilj pred sobom….

  3. Profile photo of Vlada M.

    Da, da, sajt sam posetio na kraju. Ovo ostalo je solidno ali macro covek "kida"!

  4. Profile photo of boca

    Nravo Oldtimer na još jednom odličnom prevodu i lepo pripremljenom tekstu! Vrlo brzo ćemo sve to da probamo i u praksi. Ja jedva čekam.
    Alberto je pravi majstor. Ja sam prošle godine tek zagazio u svet makro fotografije i znam koliko je teško dostići taj nivo kvaliteta koji on pruža. Svaka čast majstoru!

  5. Profile photo of Nebojsa

    Oldtimer svaka vam čast i hvala vam za ovu divnu i poučnu temu.


Lost Password

Register

Skip to toolbar