Share This Post

Osnove fotošopa

Kako napraviti Focus-Stack makro fotografiji koristeći Photoshop

Don Komarechka je kanadski fotograf koji se bavi raznim oblastima fotografije, sa posebnim afinitetom za makrofotografiju. Iz ove oblasti objavio je knjigu o makrofotografiji snežnih pahuljica, čemu je delimično posvećen i ovaj članak. Don Komarchka za sebe kaže da je putnik i fotograf prirode. Radoznao kao pravi istraživač, on se bavi i infracrvenom i ultravioletnom fotografijom, pa se sa pravom može reći da se radi o umetniku najširih interesovanja. Njegove radove možete pogledati ukoliko posetite sajt http://www.donkom.ca/  ili https://plus.google.com/+DonKomarechka . U prethodnom članku govorili smo o stackingu koji počinje sa Adobe Camera Raw, Komarechka počinje sa Lightroomom. Nadamo se da će iskustvo Dina Komarechkog pomoći svima onima koji koriste ili se spremaju da koriste focus stacking.

 

Kako napraviti Focus-Stack makro fotografiji koristeći Photoshop

A Post By: Don Komarechka

open1

Jedan od najvećih izazova sa kojim se makrofotografi susreću je da predmet koji se fotografiše bude u fokusu. I ne samo da su pokušaji i napori da se u makro fotografiji predmet koji snimate dovede u focus vrlo frustrirajući, već u većini slučajeva taj focus nije dovoljan. Za razliku od fotografa pejsažista koji mogu da postave blendu na vrednost 22 i da budu mirni, rezultat makorofotgrafa će najverovatnije biti mutna fotografija – pa čak i kada nije razmazana i mutna, oštrina neće ići po celom predmetu. Najbolji način da se prevaziđe ovaj problem jeste tehnika koja se zove “focus stacking”, i koja se sastoji u kombinaciji više snimaka u jedan sa ciljem da se poveća površina na fotografiji koja je u fokusu.

Focus stacking traži da snimite predmet na svakoj fokusnoj tački gde želite da se predmet nalazi u fokusu, i tada da te pojedinačne fotografije kombinujete u jednu na kojoj se vide svi detalji. Postoje specijalizovani alati koji omogućuju ovaj process – posebna vrsta stativa koja se naziva  “focus rails” (šine) i poseban softver koji kombinuje fotografije (Helicon Focus i Serene Stacker su dva softvera koje sam ranije korisitio). Za potrebe ovog članka, uprostimo stvari koliko god je to moguće: nećemo korisiti stativ, a koristićemo samo Lightroom i Photoshop.

Polen u cvetu. Jedno zrno polena ima 70 mikrona i u ovoj fotografiji korišćeno je 16

pojedinačnih snimaka da bi smo dobili veći focus

 Snimanje:

Evo nekoliko saveta za snimanje fotografija “iz ruke”, sa ciljem da se one kasnije obrade u focus stakingu.  Prvo, postavite kameru i objekltiv na opciju manual focus a prsten za fokusiranje postavite na najmanje moguće rastojanje. Kod specijalizovanih makro objektiva ova postavka obično označava 1:1 uvećanje, odnosno veličine objekta i  slike na senzoru su jednake. Od ovog trenutka pa nadalje, nećete vršiti fokusiranje objektivom, već pomeranjem cele kamere napred i nazad, kako bi ste predmet doveli u focus. Dalje, postavite kameru u mod continuous shooting (“rafal”). Cilj je da se snimi što je moguće više snimaka u što je moguće kraćem vremenu.

Korišćenje blica je dobra ideja, jer to omogućava korišćenje kraće brzine zatvarača što opet pomaže da izbegnete zamućenjena fotografijama (blur) koje uzrokuju potresi aparata ili tela.

Kada u tražilu nadjete predmet koji želite da snimite, nastupa kritični trenutak uoštravanja pomeranjem kamere napred i nazad. Bilo koji pokret u smeru gore-dole ili levo-desno, rezultovaće u promeni perspective što jako otežava focus stacking. Naravno, ovo zahteva malo prakse, i moje je iskustvo da ukoliko jednom rukom držite kraj objektiva a čvrsto se telom oslonite na neku podlogu, ovakav položaj obično daje zadovoljavajuće rezultate.

3

Kapi vode na paukovoj mnreži u kojima se reflektuje cvet. 20 pojedinalnih fotografija je bilo potrebno d abi se dobio ovaj konačni rezultat sa celom fotografijom u fokusu

Ukoliko još koristie i spoljni fleš, prihvatanje objektiva za njegov kraj i istovremeno čvrsto držanje kamere izgledaju nemogućim – i to i jeste tako. Da sve to obavite sami nije nemoguće, ali je daleko lakše ako imate pomoćnika koji drži blic ili ukoliko koristie prstenasti blic čija upotreba značajno uprošćuje operaciju.

Raspalite, i snimite mnogo više fotografije no što vam se čini da će vam kasnije trebati.Pomerajte kameru napred nazad kroz polje koje želite da fokusirate i samo snimajte, bez zadrške. Kada uklapam fotografiju pahuljice, obično koristim 40 pojedinačnih fotografija ali sam ih snimio 200. Ovo je neophodno jer snimate u nekontrolisanim intervalima i na raznim rastojanjima i može se dogoditi da promašite tačku fokusa.

Počinjemo u Lightroom-u:

Kada ste fotografije importovali u Lightroom, počinjete sa odabirom fotogarfija koje su oštre u pojedinim fokusnim tačkama. Skoncentrišite se na to da uočite koje fotografije koje ste odabrli i koje već imaju odrećenu zonu oštru, a koji delovi predmeta još nemaju “svoju” oštru fotografiju, pa dakle nedostaju. Ja obično obeležim odabranu fotografiju slovom P (od engleske reči “pick” – odabrati, prim. prev.) i nastavljam potragu za sledećom oštrom fotografijom čiji deo u fokusu mi nedostaje.

5

Kada mi se učini da sam obezbedio sve fokalne tačke za buduću fotografiju, obično odaberm snimak u sredini da na njemu izvršim sva gruba podešavanja koja želim da izvršim na RAW fajlovima. To su obično, ekspozicija, smanjenje šuma korekcija WB i još po nešto. I kada budem zadovoljan sa ukupnim izgledom fotografije, kliknem desnim tasterom i izaberem “Develop Settings > Copy Settings”.  Proverite da su izmene koje ste izvršili odabrane i kopirajte.

Sada je potrebno “profiltrirati” fotografije tako da vidite samo one koje ste odabrali. Ovo ćete uraditi ukoliko izaberete “flagged” iz padajućeg menija za filtere, dole desno na filmstrip-u. Sada možete selektovati sve odabrane frejmove desnim klikom na jedan od thumbnail-a i izborom opcije “Develop Settings > Paste Settings”. Na taj način ćete primeniti sva podešavanja koja ste bavili na jednoj fotografiji, na sve snimke koje ste obeležili i izabrali.

9

I dok su vam fotografije još uvek slektovane, uradite desni klik na jedan od thumbnails-a i izaberite “Edit In > Open as Layers in Photoshop…”  i od tog trenutka  Photoshop preuzima sledeću fazu procesa..

Prelazak u Photoshop:

Kada ste prebacili sve lejere u Photoshop, odaberite u paleti layers koja je u gornjem meniju opciju  “Edit > Auto-Align Layers…”. Na ovaj način sve vase fotografije će se izravnati u odnsu na mala horizontalna, vertikalna i rotaciona pomeranja koja su nastala tokom snimanja . Photoshop obično uradi jako dobar posao u poravnjanju fotografija, pod uslovom da niste preterali u odstupanjima u perspektivi.

6

E sad, predpostavimo da ste “promašili” najmanje jedan deo, segment, u fotografiji i potrebno je da nadjemo koji deo “puzzle” nedostaje. Iz istog menija i sa svim lejerima selektovanim, izaberite opciju “Edit > Auto-Blend Layers…”.  U dijalogu koji će se pojaviti čekirajte “Stack Images” i “seamless tons and colours”, Kliknite OK i algoritam za stacking algorithm počinje s obradom vaših fotografija.  Možda ćete se jako iznenaditi kad ugledate krajnji rezultat obrade. Ali, zumirajte i može se dogoditi da zapazite nešto što liči na ovo:

8

Jedan deo snežne pahuljice je definitivno van fokusa, naprosto zato što baš taj deo nije imao odgovarajuću pojedinačnu fotografiju u fokusu.  U ovom slučaju, vraćam se u Lightroom da potražim nedostajući frejm, na njemu uradim podešavanja koja su uradjena na svim prethodnim i obeležim ga sa “pick”. Ponovo selektujem sve fotografije, sada uključivši i nedostajući frejm,  i biram ponivo  “Edit In > Open as Layers in Photoshop…” once again. Sada imamo sve potrebne elemente za ponovnu obradu!

7

Uporedite ovu i gornju sliku – ova je fotografija upravo ona koja je nedostajala u puzzl-u

Vraćamo se sada u Photoshop, ponovimo process kao i pre selketujući sve lejere i birajući “Edit > Auto-Align Layers…”. Pošto smo ovo obavili sledi, kao i ranije, deo blending. Photoshop’s auto-blend alat radi vrlo dobro ali isto tako sklon je raznim greškama. Te greške se moraju ispraviti ručno i to tako da se posle izravnjavanja a pre blending-a selektuju svi lejeri i odabere “Duplicate Layers” (CTRL+J je shortcut).

Sa jednim odabranim setom lejera odaberite opcije  Edit > Auto-Blend Layers…” ali tako da je dijalog boks identičan kao i ranije.Ako je vaš računar ograničen sa RAM ili CPU, process može biti jako dug ukoliko obradjujete puno frejmova. Na fotografiji koju ovde obradjujemo, koristimo 46 frejmova što znači da je Photoshop otvorio 92 lejera od kojih svaki ima 18MP, a mi od račnara tražimo da odvoji polovinu od njih is a njima obavi teške matematičke operacije. akle,ko niste ručali, napriavite sebi sendvič. I evo šta se dobije kada se obrada završi:

9

Ova fotografija je takodje kropovana u kvadrat

13

Poliranje resultata:

Vaša fotografija izgleda bolje, ali ako se zagledate pažljivije i pri tom zumirate, očićete nis grešaka. Da li ih vidite ovde:

10

Pozadina se mestimično ponaša neobično, oštre ivice na pojedinim dubinama postanu mutne,  a negde nedostaje poravnjanje linija. Ovo se mora ispraviti  tako što će se maskirati pikseli u originalnim fotografijama.

Prvi korak: “merdžujte” ceo stak sa lejerima (CTRL + E je skraćenica za ovo). Sada prevucite ovaj lejer na dno, ispod sloja lejera koji nije “stackovan” Sada učinite da se svi ne-stakovani lejeri vide, kliknuvši na ikonicu “oko” pored svakog lejera.

I sad počinje zabava. Naparvite lejer masku direktno iznad “završnog” lejera  i pritisnite (CTRL+ I – invert). Balansirajte levo desno sa komandom invert na lajer maski i odaberite OK kad odredjeni lejer bude u fokusu. Variraćete napred i nazad sve dok ne uočite da neka površina ne izgleda bolje na originalnom lejeru nego na “obradjenom” lejeru i tada, koristeći se četkicom maskirajte te piksele kako bi ste ispravili greške nastale stackingom.

Ponovite ovo sa svm lejerom, što će vam svakako oduzeti podosta vremena. Uporedimo ovako dobijene rezultate:

11

Ukoliko se pažljivo zagledate, uočićete puno “korekcija” čak i  na tako malom delu fotografije Ovaj proces ispravki može trajati satima što zavisi od broja lejera, broja grešaka, ali i od toga koliki ste perfekcionista.

U slučaju pahulja snimanih na crnoj pozadini moj cilj je bio da uklonim što je moguće više vlakana sa pozadine. To sam postigao u velikoj meri koristeći se korekcijama koje sam gore opisao, birajući fotografije koje imaju focus na prednjem delu pahulje i maskirajući pozadinu kod kompletiranja fotografije:

12

Dakle, potrebno je da se još jednom vratimo u Photoshop, kako bi smo završili obradu. Koristite  alatku clone da bi ste očistili sve ono što nije moglo da se popravi i popravite fotografiju koliko god je to moguće. Sa ovakvim makro predmetima, možete odabrati opcije da izvršite oketanje ili rotiranje slike a sa ciljem da postignete bolju kompoziciju. Insekt može izgledati sasvim prirodno i ako se postavi da stoji naglavačke – pod uslovom da to doprinosi boljoj kompoziciji vaše fotografije! Eksperimentišite!

Za prosečnu fotografiju snežne pahulje, potrebno mi je 3-4 sata od početka do kraja procesa, što  podrazumeva kombinaciju od 30 do 50 pojedinačnih fotogafija. U zavisnosti šta snimate i nivoa povećanja sa kojim radite možda će Vam biti potrebne samo 6 pojedinačnih fotografija. Medjutim, process obrade,naravno,ostaje isti.

(Prevod: Oldtimer)

 

Knjiga o pahuljama

Ako vas je ovaj tutorijal zainteresovao, mnogo više detalja možete naći u mojoj knjizi koja upravo izlazi iz štampe (2013. Prim.prev.) s a koja ima naslov “Sky Crystals: Unraveling the Mysteries of Snowflakes”. Ova knjiga se može poručiti na  available for pre-order.

14

Knjiga ima 300 stranica u tvrdom povezu sa svim detaljima fotografske tehnike, fizičkim i naučnim podacima pa čak is a psihologijom i filozofijom zašto nam se snežne pahulje toliko dopadaju.

Check out more of Dons work at http://www.donkom.ca/

Share This Post

9 Comments

  1. Profile photo of boca

    Jako lep i koristan tekst. Sve čestitke, i autori i Vama na trudu oko prevoda.

  2. Profile photo of Oldtimer

    Boco  hvala, biće još tekstova, nadam se pre nego što prodje puno vremena!

  3. Profile photo of Nebojsa

    Svaka cast, Hvala za sve.

  4. Profile photo of Oldtimer

    Nesas  od Vas uvek samo lepe reči, a zapravo ja treba Vama da se zahvaljujem!

  5. Profile photo of Nebojsa

    Demantovaću vas iz vise razloga. Bez vasih objektiva , vaseg društva, vaseg angazovanja da se ekipa poveca( Boca, Marko) ima tu jos dosta od znanja do sirenja pozitivne energije….. Ja ne bih mrdnuo, verujte mi to je ipak vaša zasluga. 

5 of 9 comments displayed

View the Discussion

Lost Password

Register

Skip to toolbar